Lekande lättlagat – barnsligt gott!

Nyttig och snabblagad mat som hela familjen tycker om – hur lyckas man? Kan jag slippa att hitta på menyn och stressa runt i matbutiken också? Ja! Lösningen heter Familjefavoriter!

Matkomforts matkasse Familjefavoriter har snabbt blivit en vinnare i många barnfamiljer. På ett rullande 7-veckorsschema serverar vi 28 favoriter som går hem hos både föräldrar och barn. Tillagningen är så enkel att barnen lätt kan vara med och fixa. Har du tonåringar kan du välja att överlåta hela middagsbestyret till dem emellanåt!

Från och med idag: slipp ångest över vad ni ska laga för mat, oroa dig inte för kaoset i matvarubutiken, trängs inte med matkassarna i bilen och lägg inte hela kvällen på att laga middag. Lägg istället 15–20 minuter på att färdigställa en klassisk familjefavorit gjord på fina, närproducerade huvudråvaror och grönsaker. Gör sedan vad du vill med all tid som blir över! Klicka här för att få mer tid för familjen!

Mer tid för familjen

Goda tips för barnfamiljer

Som alla vet är det mycket viktigt att barn äter nyttig och varierad mat. Kvalitén på maten i skolor och förskolor är mycket varierande. Ett stort ansvar ligger på oss föräldrar att se till att våra barn äter rätt. Jag tror att det alltid varit en utmaning att få barn att äta men jag tycker att frågan är viktigare nu än någonsin med tanke på att andelen snabbmat, hel och halvfabrikat ständigt ökar. På respektive veckomeny delar jag med mig av enkla barntips till varje rätt. För att underlätta ytterligare så delar jag här med mig av generella barntips som ni kan använda till alla våra rätter beroende på vad just ditt barn gillar.
  • 1. Låt barnen vara med, det är nog mitt bästa tips. Att låta barnen vara med och steka och röra i såser är både roligt och lärorikt. Det blir också roligare att äta det man själv lagat. Barn äter gärna grönsaker direkt från skärbrädan så låt barnen vara med och hacka samt äta det de hackar så får de både i sig grönsaker och du får lugn och ro i köket
  • 2. Blanda inte råvarorna, barn vill ofta kunna se vad de äter och gillar att sitta och plocka med maten.
  • 3. Man kan späda alla varma såser – använd grädde, mjölk eller vatten.
  • 4. Mixa såser, såser som innehåller bitar av grönsaker kan mixas och spädas med grädde.
  • 5. Servera grönsaker råa, servera med t ex paprika och morötter råa i stavar.
  • 6. Potatis är en fantastisk råvara som kan varieras i det oändliga. Gör potatismos, pressa potatisen, skär i stavar (pommes), rosta eller stek.
  • 7. Spara råvaror. Om det är pasta till en av veckans rätter och qinoa till en annan rätt så kan barnen äta pasta två dagar och de vuxna qinoa två dagar. Samma sak med grönsaker, välj de grönsaker som barnen gillar ur veckans låda och låt dem äta dem.
  • 8. Panera. All fisk, kyckling (utan ben) och fläskkött går att panera och steka, vilket brukar vara mycket uppskattat. Ett tips är att alltid ha pankoströbröd hemma, det hittar du i välsorterade livsmedelsbutiker eller i asiatiska specialbutiker. Om du har ett pankoströbröd så vänder du bara råvaran i ströbrödet och steker det. Annars får du dubbelpanera (mjöl, ägg, ströbröd) och det tar både tid och brukar bli kladdigt.
  • 9. Mixa råvaran. All färsk fisk och kyckling kan du mixa till en färs och forma till en burgare. Recept: Mixa råvaran, tillsätt 1 äggula, ca 1/2 del grädde per 100g. Forma till biffar, vänd i ströbröd och stek i olja och smör 50/50.
  • 10. Använd lådan som en råvarukorg, våra tillagningsanvisningar på menykorten är ett av många sätt man kan tillaga rätten på. Använd lådan utifrån vad du gillar och din fantasi.

Lek in nya smaker
och ett gott bordsskick!

Att få barnen att äta variationsrik mat lagad från grunden, testa nya smaker och få ett bra bordsskick kan vara en utmaning. Tuppjakten är en verktygslåda för att lyckas.

Med Tuppjakten blir mat roligt och barnen lär sig både det ena och det andra genom att leka in kunskapen. Med vårt veckoblad kan du skapa ett eget poängsystem som genererar utmärkelser och priser i den takt du tycker är lagom. Vi föreslår en poängskala som ser ut så här:

  • poang_1 Tacka för maten, ta sin tallrik och ställa i disken.
  • poang_2 Sitta kvar på sin stol tills man får gå från bordet.
  • poang_3 Äta ordentligt av maten.
  • poang_4 Smaka på allt!

Vårt förslag ger max 10 poäng/dag eller 70 poäng/vecka. Vid full pott per vecka föreslår vi att det alltid belönas! Full pott på en och samma dag kan ge en ”guldstjärna” i form av Matkomforts klistermärke med vår tupp.

När barnet uppnått exempelvis 200 poäng belönar du med ett pris. Vad det är avgör ni själva eller tillsammans med barnet.

Tips! Lägg gärna till egna saker som ger poäng.

Skriv ut veckobladet som pdf genom att klicka här.

Prenumerera på våra goda recept och smarta kökstips!