Granola eller müsli
2020-08-21 Food Court / Receptbanken

Granola eller müsli?

Granola eller müsli – vad är egentligen skillnaden? Så här inför müslins dag 22 augusti har vi samlat på oss ett par recept – och lite kuriosa förstås. I korthet är skillnaden att granola rostas i ugnen med olja, honung och vatten. Müslin är ”bara” en rå blandning av samma ingredienser, gryn, frön och nötter. Det kan förstås vara gott att torrosta gryn och nötter lite innan du blandar i dem i müslin.

Granola eller granula uppfanns av en läkare i USA, Connor Jarald Lacey i slutet av 1800-talet. En rostad valfri blandning av olika spannmål, nötter eller frön, tillsammans med honung, olja och vatten. Müslin är en rå variant av samma blandning, vilken utvecklades i Schweiz i början 1900-talet, även den av en läkare. Oftast består müslin av en havrebas som blandas med olika nötter och frön. Granola eller müsli, båda toppas ofta med torkade eller färska frukter och bär. Källa: DOKTORN: Hälsobloggen

Systrarna Eisenmans granola

Att göra en egen granola eller müsli är så lätt! Har du en gång gjort det själv är det svårt att köpa de där paketen på flinghyllan. Perfekt att du kan justera sötman, vilket sötningsmedel som används och om du vill ha med vissa nötter, frön och gryn. Rensa skafferiet eller köp på dig det du gillar!

Mängderna i granolan kan variera och man behöver inte följa ett recept till punkt och pricka. Men grunden ska vara ungefär så här:

12 dl gryn – 6 dl frön & kärnor – 2 dl nötter – 1 dl kokosflingor

Är man nötallergiker, är det enkelt att utesluta nötterna och öka mängderna gryn, frön och kokos. Du kan som sagt justera mängden sötma själv. I systrarna Eisenmans recept är granolan inte så söt. Det är enklare att tillsätta sötman själv när den är klar genom att ringla över lite honung eller lönnsirap, blanda i goda torkade frukter och bär, eller servera med färsk frukt och bär. För att variera smaken kan du tillsätta kanel eller kardemumma. Det finns också massor med goda torkade frukt och bär att tillsätta efter rostningen: blåbär, tranbär, jordgubbar, gula russin, hallon, gojibär, mango, ananas mm.

Värm olja, honung och vatten. Krama in den något avsvalnade vätskan ordentligt i flingor, frön och nötter. Rosta utspritt på två plåtar i ugnen. Hela receptet hittar du hos Systrarna Eisenman, Elle mat och vin.

Jacob Wismars müsli x2

Müsli är som sagt en ”rå” blandning av flingor, frön, nötter och torkad frukt. Blanda det du har hemma enligt ungefärliga proportioner som granolan ovan. Servera med färska bär på en fil eller yoghurt så har du en härlig och nyttig frukost eller mellanmål. Jacob bjuder på två varianter du kan utgå ifrån:

Jacobs GI-müsli
Jacobs müsli ”antioxidantbomben” med dinkel och bovete

Fler frukostrecept hittar du här i vår Receptbank.

Ha en god morgon!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

*

*

Fler inlägg i Receptbanken

Prenumerera på våra goda recept och smarta kökstips!