Frågor och svar

Här hittar du några utav våra vanligaste frågor

Var levererar vi?

För närvarande levererar vi i stort sett hela Storstockholm med omnejd, Uppsala, Bålsta, Strängnäs, Mariefred, Enköping och Nykvarn.

Hur lång uppsägningstid är det?

Oavsett vilken av våra produkter du väljer så har vi ingen uppsägningstid.

Du kan senast sju dagar innan leverans avboka eller ändra din order. Vi beställer alla råvaror sju dagar innan leverans och för att slippa slänga mat så är vi noga med den regeln. Det gäller både av och på bokningar. Så ta för vana att vid varje leverans fundera på hur du vill att nästa leverans ska se ut.

Hur betalar jag?

Du kan välja att betala med kort eller faktura. Väljer du att betala med kort så registrerar du enkelt ditt kort (Visa, Master Card eller American Express) på vår hemsida. Vi debiterar ditt kort måndagen innan nästa leveranssöndag när din order är låst för ändringar. Vi använder oss av Payex betalsystem. Om du väljer att betala med faktura så får du en faktura varannan måndag avseende dina beställningar under perioden. Du kan välja att få fakturan vi e-post (10 kr i faktureringsavgift) eller pappersfaktura (25 kr i faktureringsavgift).

Vad gör jag med lådan?

Om du viker ihop lådan så tar chauffören emot den vid nästa leverans, så återvinner vi den åt dig.

Många av våra kunder använder även lådan till förvaring eller att samla tidningar i. Vi har fått frågan om man inte kan lämna tillbaka sin låda för återanvändning men av hygieniska skäl är det inte tillåtet att använda dem igen.

Kan jag bli kund även om jag är glutenintolerant?

Vi använder inget vetemjöl i matlagningen. Däremot förekommer det smaksättare som till exempel soja som innehåller gluten. Var därför noga med att alltid läsa innehållsförteckningen på respektive såsburk. Det du själv kan komma att behöva komplettera med är egen pasta, bulgur, ströbröd eller liknande tillbehör och eventuellt bröd.

Kan jag bli kund om jag är laktosintolerant?

Oftast innehåller två av veckans såser laktos. Men om det är en familj där inte alla är laktosintolerant så tror vi ändå att vår produkt kan hjälpa er i vardagen. Huvudråvaran är bara i undantags fall blandad med laktosprodukter.

Kan jag bli kund om jag inte tål nötter?

Vi använder inte jordnötter eller andra nötter i vår matlagning, vi gör t.ex. vår populära pesto på solroskärnor istället för pinjekärnor. Dock är vi ingen ”allergifri zon”. Så vet man med sig att man är väldigt känslig får man vara försiktig även hos oss. Innehållet i våra såser, soppor och grytor står alltid på burken och är du det minsta osäker så kontakta oss, så går vi igenom innehållet och våra rutiner i köket.

Vilken tid kommer min leverans?

Leveransen sker på söndagar mellan kl 14-22. Varje torsdag efter kl 15 publiceras din leveranstid (+/- 1 timme nu under vintern och +/- 30 min sommartid) på ”Mina sidor”.

Vad händer om jag inte är hemma?

Chauffören ställer lådan utanför din dörr eller på annan överenskommen plats och skickar ett SMS som talar om att leveransen är utförd. Därefter har vi ingen möjlighet att ansvara för hållbarhet eller eventuell stöld.

Kan man välja bort och lägga till saker på menyn?

För att vi ska kunna hålla en bra prisnivå så har vi idag ingen möjlighet att personifiera lådorna utan det är en och samma meny för alla.

Hur lång tid tar det att färdigställa maten?

Den aktiva tiden i köket varierar mellan 5-20 minuter beroende på vilken meny, maträtt och hur många personer du har beställt för. Däremot tar det ofta lite längre tid innan ni faktiskt sitter till bords efter som det ofta ska kokas potatis, ris eller att något ska tillagas i ugnen. Men då hinner ni förhoppningsvis med något annat under tiden.

Går det att själv styra vilken tid budet kommer?

För att det ska bli så korta och billiga transporter som möjligt har vår budfirma fått hela ansvaret att göra ett så effektivt leveransflöde som möjligt. Så man kan inte själv styra sin leveranstid. Men redan kl 15 på torsdagen innan leverans så kan du logga in på ”Mina sidor” och se när vi kommer till dig (+/- 1 timme under vintern och +/- 30 minuter sommartid).

Vad är skillnaden mellan Premium och Vrooom?

Premium är en komplett låda som innehåller allt du behöver för maten måndag-torsdag. Du kan själv välja hur många personer lådan ska räcka till (1-6 p).

Till alla rätter kommer det någon grönsak och det är ofta med någon extra smaksättare tex vår aioli, pesto eller vitlökscrème. Det är också ofta en exklusivare råvara. Ett par exempel: Är det kyckling från Bjärefågel i Premium så är det från Guldfågel i Vrooom. Är det en färsk laxfilé i Premium så kan det vara en sejfilé i Vrooom. Är det en fiskgryta på menyn får du i Premium fisk, grytbas, vår aioli och kanske ett bröd alternativt potatis. I Vrooom får du fisk, grytbas och potatis. Du kompletterar med en egen aioli och eventuellt ett gott bröd.

Vrooom är vår snabbaste meny och den innehåller maten måndag-torsdag för fyra personer. Det enda du måste komplettera med är grönsaker och eventuellt bröd. Vi använder en något enklare huvudråvara men den är fortfarande färsk och svensk. Liksom i Premium får du med någon sås, soppa eller gryta. Anledningen till att vi valt att ta bort grönsakerna i Vrooom är bland annat för att lämna öppet för barnfamiljer att själva välja sina grönsaker. Vi vet att barn kan vara känsliga för vilka typer av grönsaker de gillar. Eftersom man som förälder ändå måste förbi butiken och handla frukost och bröd så överlåter vi ansvaret på föräldrarna att köpa de grönsakerna som alla i familjen gillar. Vill du ha lite inspiration skickar vi alltid med tips på de grönsaker och tillbehör vi rekommenderar till veckans rätter, se matkomfort.se/tillbehorstips.

Hur skiljer ni er från andra matkassar på marknaden?

Vi vet ingen annan på marknaden som förbereder maten. I vårt eget kök så gör vi alla såser, tillbehör och grytor helt klara, precis som på restaurang. Vår Premium är helt komplett, du behöver inte ha något annat än salt, peppar och något att steka i hemma. Vi lagar all mat från grunden, inga tillsatser eller konserveringsmedel används. Smaksättare som chilisås, currypasta, saffran, fisksås, oystersås med mera, kan dock innehålla konserveringsmedel eller tillsatser i små mängder.

Du kan själv välja hur många personer du vill beställa för (1-6 p, gäller Premium och Sthlmslådan). Vi levererar alltid på söndagar. På torsdagen innan leverans kan du logga in på ”Mina sidor” och se när vi kommer till dig +/- 1 timme nu under vintern och +/- 30 min sommartid. Vi har marknadens mest flexibla abonnemang, du kan så sent som 7 dagar innan ändra storlek på lådan, avbeställa, lägga till leveranser eller byta produkt. Det gör du själv enkelt på ”Mina sidor” eller genom att kontakta kundtjänst.

Hur långt innan måste vi säga till om att ta bort en leverans?

Du kan så sent som 7 dagar innan (senast kl 10 måndagen innan aktuell leveranssöndag) ändra storlek på lådan, avbeställa, lägga till leveranser eller byta meny. Det gör du själv enkelt på ”Mina sidor” eller genom att kontakta kundtjänst.

Kan man välja att ha leverans varannan vecka?

Oavsett abonnemangsform så kan du enkelt via ”Mina sidor” göra ändringar i dit abonnemang, att välja leverans varannan vecka är ett av valen du kan göra. Du kan också ta bort och lägga till enskilda veckor fram till 7 dagar innan aktuell leveransdag.

Hur länge håller era egna såser?

Alla kalla såser håller ungefär leveransveckan ut om de förvaras oöppnade och kylda. Se botten på burken. Generellt håller kokta såser något längre och de går med fördel att frysa. Har du öppnade burkar så är det upp till egen smak och tycke att bedöma hållbarheten.

Vilka rätter går att frysa?

Alla huvudråvaror går att frysa. Alla varma såser, soppor och grytor går också att frysa.

Prenumerera på våra goda recept och smarta kökstips!