vegetarisk böngryta från Matkomfort
2019-02-08 Food Court / Receptbanken

Vegetarisk böngryta som bas

Vegetarisk böngryta eller tomat- och bönconcassé som vi benämnde den i våra matkassar vecka 2. Här är receptet på ca 2 liter härlig vegetarisk böngryta. Den serverades alltså i vår matkasse Premium vecka 2, då tillsammans med chorizo som frästes och sedan blandades med tomaterna och bönorna. Till sist knäckte vi i ett par ägg i det hela och stoppade in i ugnen. I våra matkassar Vrooom och Familjefavoriter fräste vi nötfärs och blandade med tomat- och bönconcassén. De båda varianterna fick väldigt bra betyg och vi fick frågan om receptet. När vi har möjlighet väljer vi ett efterfrågat recept och provlagar för att få fram ett i mindre skala. Det är en stor skillnad att laga tusentals portioner och att skala ner till 4, så för att få fram ett som funkar i hemmaköket behöver det provlagas och rätt proportioner provas fram. Det här receptet räcker till 10-12 personer som den är, håller länge i kylen och går utmärkt att frysa till ett senare tillfälle. Varför inte i våra portionsburkar!

Det här är en bra grund att utgå ifrån. Servera vegetariskt som den är, med rå korv som du steker som färs eller med en nötfärs. Det går bra att halvera receptet, då kan du välja en av bönorna och tomaterna, förhållandet mellan ingredienserna är inte avgörande. Det är ingen vetenskap som för till exempel degar som ska jäsa. Välj en av tomatburkarna och en eller ett par sorter av bönorna.

Ingredienser, vegetarisk böngryta

    Krossade tomater, 1 burk
    Tärnade tomater, 1 burk
    Färska tomater, 4 st
    Valfria blandade bönor, 3 pkt (ca 700 g avrunnen vikt) Vi använde stora vita bönor, borlottibönor och röda kidneybönor.
    Gul lök, 2 st
    Vitlök, 3 klyftor
    Röd/grön chili, ½-1 st efter smak
    Spiskummin, 3 krm
    Svartpeppar, 1 krm
    Socker, 3 krm
    Salt, 3 tsk

Gör så här

  1. Skala och skiva vitlöken, skala och hacka den gula löken. Skiva chilin.
  2. Fräs gul-, vitlök och chili i ca 2 msk olivolja. Tillsätt svartpeppar och spiskummin och låt fräsa med.
  3. Häll på de konserverade tomaterna.
  4. Klyfta tomaterna och skär bort kärnhuset, hacka och tillsätt i den puttrande grytan och låt koka under lock i 15 minuter.
  5. Tärna tomatfiléerna.
  6. Häll av och skölj bönorna och tillsätt i grytan. Salta, rör om och låt koka ytterligare 10 minuter under lock.
  7. Smaka av med lite socker och tillsätt tomatfiléerna. Låt bli varmt.

En vegetarisk böngryta är en bra grund till en chorizogryta eller nötfärsgryta eller vegetarisk precis som den är. Smaksätt då gärna av grytan med valfria färska örter som till exempel rosmarin eller persilja och varför inte avsluta med en deciliter god olivolja. Den blir då både lite mer mättande och fylligare.

Fler recept hittar du i vår Receptbank.

Lycka till!

Henrik, kock & grundare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

*

*

Fler inlägg i Receptbanken

Prenumerera på våra goda recept och smarta kökstips!