lakto-ovo-vegetarisk matkasse Vego Premium
2019-10-01 Food Court / Blogg

Vego eller inte vego? – det är frågan

Vego eller inte vego? Måste vi äta mer vegetariskt för miljön?

Att ställa sig den frågan idag kan kanske låta konstigt men faktum är att det inte alls är en självklarhet för alla att äta vegetariskt. Jag kan själv fortfarande få känslan av att det ibland saknas något, när jag själv äter vegetariskt. Jag tror inte heller att svaret på frågan är så enkelt som ja eller nej. Jag tror och hoppas inte att vi kommer tvingas välja en 100 % vegansk kost men vi kommer definitivt att äta betydligt mindre kött och mera grönsaker framöver. Jag tror också att den förändringen kommer gå väldigt fort. Då utgår jag från mig själv som idag äter mindre rött kött och mer grönt och från att våra två produkter med vegetariska alternativ är de som ökar mest, vilket vi är glada och stolta över.

OK, så vi vill äta mer vegetariskt för miljön?

Om vi utgår ifrån att vår vilja att äta mindre kött grundar sig i ett miljöperspektiv så vill jag passa på att lyfta en annan viktig faktor. Nämligen att vi måste minska matsvinnet rejält, vilket man kan göra på två sätt. Att sluta slänga mat är så klart det viktigaste. Men att äta mer än vad vi egentligen behöver är också en typ av matsvinn. Det är egentligen hål i huvudet att vi sitter och proppar i oss en massa mat och sötsaker och sedan lägger massor av tid och pengar på att försöka förbränna de extra kalorier vi stoppat i oss. För att vi även i framtiden ska kunna äta varierad kost så måste vi öka mängden grönt och även minska matsvinnet.

Hur ska jag då få i mig mer vegetariskt och grönt?

  • Börja med att utgå från en grönsak som ska spela huvudrollen på tallriken. Har du svårt att börja i den ändan är ett annat tips att dra ner på mängden kött per person när du planerar och handlar. Då tvingas du komplettera med andra proteinkällor för att bli mätt.
  • Jag tycker ofta att man behöver blanda flera olika sorters grönsaker för att det ska bli intressant och gott. Finstrimla gärna med mandolin och blanda. En god olivolja, vitlök, salt och peppar är en bra grund. Och som i all matlagning, det viktigaste av allt är att smaka, krydda och smaka igen! Sen kan jag personligen inte vara utan chili!
  • Pizza, pasta och sallad är bra rätter att introducera vegetarisk kost med. Tänk va gott med en pizza med till exempel soltorkad tomat, kronärtskockor, svamp, lök, broccoli, vitlök, chili, persilja, olivolja, salt peppar och en god mozzarella, toppat med rucola! Och vill du göra det ännu enklare är en pasta med stekta grönsaker, samma som på pizzan eller det som finns hemma, väldigt gott. Strimla och fräs snabbt i olivolja, på hög temperatur. Slunga med pastan och toppa med en god parmesan. En sallad går att variera i det oändliga, använd varma grönsaker, marinerade eller kalla råa av varierande smak och konsistens. Ett kokt ägg som komplement blir både matigt och gott.
  • Läs mer om matsvinn här i vår Food Court.

    Hälsningar

    Henrik, kock och grundare

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    *

    *

    *

    Fler inlägg i Blogg

    Prenumerera på våra goda recept och smarta kökstips!