I veckans Sthlmslåda serveras Västerbottensostpiccata med tomatsås och lins- och quinoasallad. Här är ett par bilder för att underlätta matlagningen.
Instruktionerna är följande:
- Skiva auberginen i centimetertjocka skivor. Salta så att vätskan dras ut.
- Knäck ägget och blanda med den rivna osten och 1/2 msk vatten per portion.
- Torka av de saltade aubergineskivorna med lite hushållspapper. Vänd i valfritt mjöl (vete, maizena eller det du har hemma). Vänd sedan skivorna i ostblandningen och smeta ut lite ost över varje skiva. Det kommer inte täcka helt men smälter ut i pannan. Se bild.
- Stek skivorna i rikligt med raps- eller olivolja tills auberginen blir lite mjuk och osten får färg.

Piccatan serveras sedan med sallad och en tomatsås. Vill du göra rätten igen, gör enligt ovan och kolla in min enkla tomatsås samt gör en god sallad till.
/Henrik, kock och grundare



